استیم ولو یا شیر بخار

استیم ولو یا شیر بخار

استیم ولو یا شیر بخار

در این مقاله به استیم ولو یا شیر بخار، کاربردهای آنها، ملاحظات طراحی و کاربردهای خاص در سیستم های بخار می پردازیم. بسیاری از فرآیندهای صنعتی از بخار استفاده می کنند. همچنین بخار به توربین هایی که برق تولید می کنند، نیرو می دهد و برای تهیه غذایی، مواد شیمیایی و سایر محصولات استفاده می شود. استیم ولوها نقش مهمی در این فرآیند بازی می‌ کنند زیرا اکثر کاربردها به سطحی از کنترل، نیاز دارند. استیم ولوها اغلب برای کاهش فشار بخار ورودی برای کاربردهای صنعتی استفاده می شوند.

استیم ولو

در اکثر موارد، شیرها جریان یک سیال یا گاز را در سیستم تنظیم می کنند. با این حال، طراحی استیم ولو یا شیر بخار کمی پیچیده تر است. به این دلیل که استیم ولوها، دما و فشار سیال یا گاز را تنظیم می کنند.

فشار بخار، مایع یا گاز روی دمای آن تأثیر می گذارد. بنابراین، حفظ فشار مطلوب آب، ترکیب شیمیایی یا بخار، ضروری می باشد. استیم ولوها برای کل فرآیند، بسیار اساسی هستند زیرا به متعادل کردن اختلال بار ناشی از تغییرات فشار، کمک می کنند.

با توجه به وضعیت فرآیند، کنترل کننده یک استیم ولو، سیگنالی را برای کنترل جریان بخار، ارسال می کند. به این ترتیب، استیم ولو با تنظیم حالت بخار، کارایی فرآیند را حفظ می کند.

شیرهای بخار چگونه کار می کنند؟

در بسیاری از محیط های صنعتی، از جمله تولید انرژی، تولید مواد شیمیایی و فرآوری مواد غذایی، شیرهای بخار، جریان و فشار بخار را کنترل می کنند. علاوه بر این بخش ها، تجهیزات نظافتی، گرمایشی و رطوبتی نیز از شیرهای کنترل بخار صنعتی استفاده می کنند.

انتقال انرژی گرمایی همچنان تا حد زیادی به بخار متکی است. اگرچه اغلب منسوخ در نظر گرفته می شود. به همین دلیل، کنترل ولوهای بخار، بخش مهمی از دنیای صنعتی هستند. شیرهای مدرن برای به حداکثر رساندن راندمان ضروری هستند زیرا بخار یکی از در دسترس ترین، قابل اعتمادترین و کارآمدترین منابع انرژی گرمایی برای تولید صنعتی است.

بویلرها معمولا در فشارهای بسیار بالا کار می کنند زیرا آب، حین عملیات با فشار پایین، منتقل می شود. از آنجا که بخار پرفشار، دارای حجم مشخص و کاهش یافته است، لوله ها می توانند وزن کمتری را تحمل کنند. لوله کشی و عایق بندی، هزینه کمتری دارند، توزیع بخار، راحت تر انجام می گیرد و هزینه کمتری دارد. بخار، تحت فشار کمتری در فرآیندهای صنعتی، استفاده می شود.

این امر به این دلیل است که بخار کم فشار، حاوی گرمای درونی بیشتری است که به طور قابل توجهی، بازدهی انرژی را بهبود می بخشد. با توجه به ارتباط بین فشار و دمای بخار، فشار بخار می تواند به طور اتوماتیک به منظور تنظیم دما، تطبیق داده شود. علاوه بر این ایمنی لازم کارخانه با کاهش فشار بخار، مرتبط است. شیرهای بخار می توانند فشار بخار را کنترل کنند.

همچنین بخوانید  نحوه انتخاب گیج فشار مناسب برای کارخانه آمونیاک

انواع مختلف استیم ولو بر اساس طراحی

استیم ولو یا شیر بخار برای خدمات بخار، انواع مختلفی شیر وجود دارد. برخی از الزامات برای شیرهای بخار باید برآورده شوند زیرا بخار معمولا به عنوان یک سیال با فشار و دمای بالا استفاده می شود. در ادامه مختصری از انواع شیر بخار صنعتی معروف ارائه شده است:

شیر بخار برقی

برای تنظیم فشار جریان بخار آب گرم شده و بخار در کاربردهای مختلف، یک استیم ولو برقی می تواند کمک کننده باشد. استیم ولو برقی، دما و فشار را مدیریت می کند. پایین نگه داشتن فشار بخار ورودی تا حد امکان برای کاربردهای فرآیندی، هدف اصلی شیرهای بخار است.

کاربرد بخار شامل نظافت، گرم کردن، مرطوب کردن و بسیاری موارد دیگر در صنایع مختلف متفاوت است. مدل الکتریکی از یک اکچوئیتور الکتریکی برای کارکرد شیر بخار استفاده می کند. بخشی از دستگاه که نیروی مورد نیاز برای حرکت شیر ​​برای کنترل جریان سیال را تامین می کند به عنوان اکچوئیتور شناخته می شود.

اتوماسیون یکی از مزایای شیر بخار برقی است. به این معنی که این شیرها قابلیت نظارت و کنترل از راه دور را دارند. طراحی شیرهای کنترل بخار الکتریکی بسیار ساده است.

متریال مورد استفاده در ساخت استیم کنترل ولو

اگر متریال به کار رفته در هوزینگ و آب بندی شیر با سیال عبوری از شیر ناسازگار باشد، متریال شیر به مرور زمان خراب می شود. برای بدنه شیر بخار و قطعات داخلی آن مانند توپ و دیسک از مواد فلزی مانند فولاد آلیاژی، چدن، برنز، مس، فولاد ضد زنگ، فولاد و برنج استفاده می شود. واشر، آب بندی و پکینگ شیر بخار از مواد پلاستیکی مانند PA و PTFE و مواد لاستیکی مانند NBR ،EPDM و FKM ساخته شده‌اند.

کاربردهای صنعتی شیرهای کنترل بخار چیست؟

تمام صنایعی که از بخار به عنوان سوخت استفاده می کنند از شیر بخار استفاده می کنند. صنایع زیر اغلب از شیرهای بخار استفاده می کنند:

نظافت

لوله های مبدل حرارتی و سایر تجهیزات صنعتی را نیز می توان با استفاده از بخار تمیز کرد. برای جلوگیری از رسوب سطح لوله، دمنده ها با نیروی بخار در جریان گاز دودکش بویلر استفاده می شود. برای از بین بردن لکه های سطحی، مبدل های حرارتی نیز در جریان با استفاده از بخار، تمیز می شوند.

کارشناسان صنعت می توانند از بخار خشک برای نظافت انواع سطوح استفاده کنند. بنابراین برای ضدعفونی ظروف آشپزخانه، بخار با دمای بالا با استفاده از شیرهای بخار، کنترل می شود. بخار برای تمیز کردن تجهیزات صنعتی در حین نگهداری و آماده سازی رنگ استفاده می شود و برای مدیریت موثر نیاز به استیم ولو دارد.

همچنین بخوانید  راه حلی برای جلوگیری لرزش عقربه گیج فشار

گرمایش فرآیند

در هر صنعت فرآیندی، گرمایش فرآیند، موقعیتی است که بیشترین استفاده از بخار را دارد. برای استفاده مناسب از گرمای داخلی، باید از بخار با فشار پایین، استفاده کرد. انرژی می تواند از طریق میعانات با دمای بالا و بخار فلاش زمانی که از بخار فشار بیشتر برای گرمایش فرآیند استفاده می شود، از دست برود.

تولید غذا

تولید غذا، هم برای انسان و هم برای حیوانات، مستلزم استفاده از بخار به عنوان یک عنصر کلیدی است. فرآیندها باید به طور کامل مدیریت شوند تا از تحویل کالاهای با کیفیت بالا و سازگار، اطمینان حاصل شود، زیرا استانداردهای بهداشتی و ایمنی ایجاد شده برای این کاربردها بسیار دقیق هستند. این کار روی کنترل و کاربرد بخار تأثیر می گذارد.

لوله کشی داخلی و شیرهایی که در طول عملیات مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین تهیه و پخت غذای حیوانات با استفاده از بخار، تمیز می شوند. ساختن یک سیستم کنترلی بخار موثر و دقیق با یکپارچه سازی شیرهای بخار و کنترل کننده های شیر که برای کاربردهای بخار عالی هستند، امکان پذیر است.

کاهش فشار بخار

با کاهش اندازه مسیر بخار، فشار معمولا به طور قابل پیشگیری، کاهش می یابد. از یک شیر استاندارد با موقعیت نیمه باز ثابت استفاده کنید یا یک صفحه دیافراگم را وارد جریان بخار کنید تا فشار را به ساده ترین روش ممکن کاهش دهید. اما هر تغییر در نرخ جریان با یک تغییر یکسان در فشار، مطابقت دارد.

استیم ولو یا شیر بخار از آنجا که دما و فشار بخار اشباع شده به طور مستقیم با هم مرتبط هستند، کنترل فشار می تواند راهی سریع و آسان برای تنظیم دما باشد. در کاربردهایی مانند استریل کننده ها که در آن کنترل دمای سطح با سنسورهای دما، چالش برانگیز است، این ویژگی شیر برای چنین اهدافی مناسب است.

سوالات متداول در مورد شیرهای بخار

  • آیا می توان از شیرهای توپی برای بخار استفاده کرد؟

بله، شیرهای توپی در صورتی می توانند برای سرویس های بخار استفاده شوند که به گونه ای طراحی شده باشند که در برابر دما و فشار بخار مقاوم باشند. آنها باید از مواد مناسب ساخته شده و دارای سیت مناسب برای سرویس بخار باشند.

  • آیا شیرهای بخار جایگزین برای شیرهای نوع قدیمی وجود دارد؟

برای جایگزینی شیرهای بخار قدیمی، معادل های مدرن در دسترس هستند که با اندازه، درجه فشار و ویژگی های جریان مورد نیاز برای کاربرد مطابقت دارند. مهم است که شیرهایی را انتخاب کنیم که به طور خاص برای سرویس بخار درجه بندی شده و با لوله کشی و شرایط عملیاتی موجود سازگار باشند.

  • آیا شیرهای خلاء برای بویلرهای موتور بخار مورد نیاز است؟
همچنین بخوانید  بررسی تخصصی سیستم پایش و سنجش مخازن

شیرهای خلاء برای موتورهای بخار و دیگهای بخار برای جلوگیری از ایجاد خلاء در داخل بویلر هنگام خنک شدن آن مهم هستند. خلاء می تواند باعث فروریختن دیگ شود. بنابراین، یک شیر خلاء کمک می کند تا فشار اتمسفر در داخل دیگ حفظ شود تا از آسیب جلوگیری شود.

  • آیا تقطیر در شیرهای بخار باعث مشکلات فشار بالا می شود؟

در بررسی استیم ولو یا شیر بخار تقطیر در شیرهای بخار به طور بالقوه می تواند مشکلات فشار بالا را ایجاد کند (اگر منجر به ضربه آب شود) که زمانی اتفاق می افتد که میعانات در بخش هایی از سیستم بخار به دام افتاده باشد. این امر می تواند منجر به افزایش ناگهانی فشار شود که ممکن است به سیستم آسیب برساند.

  • آیا می توان از شیرهای توپی WOG با بخار استفاده کرد؟

WOG مخفف آب، روغن، گاز است که نشان دهنده انواع سیالاتی است که یک شیر برای کنترل، طراحی شده است. اینکه یک شیر توپی WOG را می توان با بخار استفاده کرد یا خیر به درجه بندی مواد، دما و فشار آن بستگی دارد. مهم است که اطمینان حاصل شود که شیر برای دما و فشار بخار، درجه بندی شده است.

  • آیا می توان فشار بخار را با شیرهای گلوب کنترل کرد؟

گلوب ولوها برای کاربردهای دریچه گاز، مناسب هستند و می توان از آنها برای کنترل موثر فشار بخار استفاده کرد. آنها کنترل خوبی روی جریان ارائه می دهند که آنها را برای تنظیم فشار بخار در یک سیستم، ایده آل می کند.

  • شیرهای بخار برنجی چگونه تولید می شوند؟

شیرهای بخار برنجی معمولا از طریق فرآیندی به نام forging داغ و به دنبال آن ماشین‌ کاری تولید می‌شوند. در forging، برنج حرارت داده می شود و سپس تحت فشار زیاد به شکل دلخواه در می آید. سپس قطعات آهنگری تا اندازه های دقیق تراشیده می شوند، برای ایجاد پورت، سوراخ می شوند و در صورت لزوم رزوه می شوند. قطعاتی مانند توپ، ساقه و دسته اغلب به طور جداگانه تولید می شوند و بعداً مونتاژ می شوند.

  • شیرهای بخار چگونه تولید می شوند؟

شیرهای بخار بسته به نوع مواد از طریق فرآیندهای مختلفی ساخته می شوند. برای شیرهای فلزی، فرآیند به طور کلی شامل ریخته‌ گری یا آهنگری بدنه شیر و سایر اجزا است و به دنبال آن ماشینکاری برای دستیابی به ابعاد دقیق و مونتاژ قطعات انجام می‌شود. سپس آزمایش می شوند تا فشار و دمای مورد نیاز را برآورده کنند.

برای مطالعه بیشتر مقاله مرجع را مطالعه کنید.

https://cncontrolvalve.com/faqs-steam-valves/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *