کاربرد دیفرنشیال پرشر گیج

کاربرد دیفرنشیال پرشر گیج

گیج اختلاف فشار چگونه کار می کند؟

کاربرد دیفرنشیال پرشر گیج در مطالعه‌ای کاملا تخصصی در مورد عملکرد این تجهیز ابزار دقیق در سیستم‌های صنعتی را به همراه عکس و اطلاعات بیشتری که در زمان خرید باید به آنها توجه کنید را در این پست میبینید.

با نصب و اندازه‌گیری گیج اختلاف فشار به چه اطلاعاتی دست پیدا می کنیم؟

با اندازه‌گیری اختلاف فشار، کاربران می‌توانند به راحتی و به طور دقیق شرایط فیلتر، سطح مایع در مخازن بسته، سرعت جریان مایع را در داخل یک لوله و حتی گشتاور خروجی موتورهای هیدرولیکی را کنترل کنند.

در کاربرد دیفرنشیال پرشر گیج ابتدا باید بدانیم که سه روش برای اندازه‌گیری فشار وجود دارد. متداول‌ترین نوع اندازه گیری فشار، فشار گیج با اشاره به فشار اتمسفر است.

در واقع فشاری است که بر روی فشار اتمسفر به سیستم وارد می‌شود که به آن فشار محیط نیز می‌گویند. نمونه بارز اندازه گیری فشار گیج فشار باد تایر خودرو است.

فشار مطلق، با اشاره به خلا کامل، فشار را مستقل از تغییرات فشار جو اندازه‌گیری می‌کند.

اندازه‌گیری فشار مطلق در کاربردهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای کنترل اوج خلا بسیار مهم است. مثلا در آزمایشگاه‌ها، هواشناسی، هواپیمایی و سایر زمینه‌ها مورد نیاز است.

اساس کار اختلاف فشار

در این بخش از کاربرد دیفرنشیال پرشر گیج به تشریح اساس کار اختلاف فشار می‌پردازیم و به این ترتیب متوجه می‌شویم که پایه نوع عملکرد این محصول بر چه چیزی استوار است؟

اختلاف فشار در حقیقت سومین روش اندازه گیری فشار است که به سادگی تفاوت بین دو فشار اعمال شده است که غالباً به آن delta p (Δp) گفته می‌شود.

چرا از فشار سنج دیفرانسیل (DP) استفاده می کنیم؟

در کاربرد دیفرنشیال پرشر گیج چرا فقط یک فشار سنج استاندارد در مکان‌های اندازه گیری p1 و p2 قرار نمی‌دهیم، سپس یک تکنسین تفاوت را بررسی کند؟ علاوه بر وقت و تلاش اضافی مورد نیاز برای محاسبات دستی، به چندین دلیل یک DP گیج برتر است:

حساسیت

فشار سنج‌های دیفرانسیل برای تشخیص تفاوتهای جزئی که چشم انسان قادر به دیدن آنها نیست طراحی شده‌اند.

به عنوان مثال، بیایید دو گیج استاندارد را در دو طرف یک نشانگر قرار دهیم، هر دو نشانگر ممکن است ۱۰۰ psi را نشان دهند، اما یک گیج اختلاف فشار به اندازه کافی حساس است تا اختلاف ۱۰ ″ H2O (ستون آب اینچ) یا ۰٫۳۶ psi را بدست آورد.

فشار سنج دیفرانسیل فقط Δp را نشان می‌دهد که نویزهای غیر ضروری را حذف کند.

رنج اندازه گیری

دامنه اختلاف فشار می‌تواند تا ۰٫۲ H2O برای سیستم‌های جابجایی هوا و تا ۱۵۰۰۰ psi در یک لوله بوردون برسد.

همچنین بخوانید  قیمت گیج فشار

حتی در محدوده اختلاف فشار بسیار کم، گیج DP باید به اندازه کافی ناهموار باشد تا در برابر فشارهای کاری بسیار بالا مقاومت کند.

فشار کاری

علاوه بر محدوده اختلاف فشار، حداکثر فشار کاری بسیار مهم است. بدون دانستن فشار کاری، ما نمی‌توانیم اندازه‌گیری دقیق DP یا اختلاف فشار را برای فرایند تعیین کنیم. فشار کاری تقریباً در هر کاربرد DP به طور قابل توجهی بالاتر از دامنه DP واقعی است.

گزینه‌ها

سیستم‌های اختلاف فشار اغلب به موقعیت‌های مختلف پورت فشار، پورت های فشار اضافی و اتصالات فرایند متفاوت از رزوه های NPT ” ½ یا ¼”  که در گیج استاندارد استفاده می‌شود، نیاز دارند.

برای اندازه‌گیری سطح مایع، یک اتصال ترکیبی بالا / پایین (در کل چهار پورت فشار) در ترکیب با یک رزوه ماده NPT ¼ ”می‌تواند به صورت اتصال نرمالی انجام شود.

برای کاربردهای فیلتر، اتصالات درون خطی (که به آن اتصالات انتهایی نیز گفته می‌شود) معمولی است و برای اندازه‌گیری فشار کم در سیستم‌های کنترل هوا، اتصال میله شلنگ یکی از مواردی است که بیشتر استفاده می‌شود.

همچنین گزینه‌های زیادی برای واحدهای اندازه‌گیری به غیر از psi ، bar و اینچ ستون آب وجود دارد.

در صورت اندازه‌گیری سیال در برنامه‌های سطح مایع، کاربران می‌توانند از میان مقیاسی‌هایی که به کیلوگرم، کیلوگرم یا گالن خوانده می‌شوند، یکی را انتخاب کنند.

در کاربردهای جریان، فشار سنجهای دیفرانسیل اغلب با SCFM (فوت مکعب استاندارد در دقیقه) ، GPM (گالن در دقیقه) ، متر مکعب بر ثانیه (متر مکعب در ثانیه) و غیره خوانده می‌شوند.

۴ کاربرد اندازه گیری اختلاف فشار

اندازه‌گیری اختلاف فشار فراتر از اندازه‌گیری فشار منظم است.

در واقع، این نوع گیج فشار وسیله‌ای است که توسط آن بسیاری از صنایع شرایط فیلتر، سطح مایع، میزان جریان مایع و گشتاور خروجی را کنترل می‌کنند.

۱٫نظارت بر فیلتر

این متداول‌ترین کاربرد برای اندازه گیری اختلاف فشار است که در تاسیسات فیلتر روغن و روغن صنعتی، پایش فیلتر هوا در توربین‌های گازی و پایش فیلتر – مانند سنجش غشا – در تأسیسات آب / فاضلاب استفاده می‌شود.

گیج‌های اختلاف فشار برای این صنایع شامل مدل‌های ۷۰۰٫۰۴ ، ۷۳۲٫۲۵ و ۷۳۲٫۵۱ تولید ویکا می‌باشند.

برای شناسایی فشار بسیار کم در سیستم‌های HVAC تجاری و صنعتی، محصولات موجود در سری air2guide WIKA ، مانند A2G-10 ، مانند ۷۱۶٫۱۱ گزینه‌های عالی هستند.

با مسدود شدن فیلتر، اختلاف فشار افزایش می‌یابد. برای راحتی و کارایی بیشتر، یک DP با سیگنال خروجی مانند A2G-15 را به کار ببرید تا از راه دور وضعیت یک فیلتر را کنترل کنید.

اندازه گیری سطح مایع در یک مخزن آب بندی شده

۲٫ اندازه گیری سطح مایع

یکی از موارد بسیار مهم کاربرد دیفرنشیال پرشر گیج در مخزن سیال است. به این ترتیب که در یک مخزن باز که هیچ چیزی تحت فشار نیست، یک فشارسنج ساده برای محاسبه سطح مایع کافی است.

همچنین بخوانید  نقش کلیدی شیرهای پروانه‌ای در صنایع لبنی

اما در یک مخزن آب بندی شده با فازهای مایع و گاز، تنها راه برای کنترل این سطح مایع، کم کردن از طرف فشار کم (گاز یا بخار) به سمت فشار بالا (مایع) است.

شرکت ویکا برای اندازه‌گیری سطح مخزن فناوری‌های متعددی دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

این فناوری‌ها شامل Cryo Gauge برای مخازن گاز مایع است که می‌توان با استفاده از ترانسمیترهای سطح مایع و فشار کاری را برای استفاده از سیگنال خروجی در یک سیستم تله متری یا دورسنجی، به آن دسترسی پیدا کرد.

دستگاه تله متری برای کنترل از راه دور سطح مخزن و استقرار مجدد در صورت لزوم استفاده می‌شود.

۳٫ اندازه گیری جریان

عنصر جریان اولیه، مانند صفحه سوراخ، نازل جریان، لوله ونتوری Venturi ، نازل Venturi یا FlowPak با دقت بالا (FLC-HHR-FP) ، یک انقباض را از یک قطر بالادست بالاتر (نقطه ۱) به یک پایین دست کوچکتر ایجاد می‌کند قطر (نقطه ۲).

این انقباض در یک لوله باعث افت فشار می‌شود که متناسب با مربع دبی است. با استفاده از معادله برنولی، می‌توان اختلاف فشار سیال را با سرعت جریان آن مرتبط کرد. بنابراین، ترکیب گیج اختلاف فشار و یک عنصر جریان اولیه، یک جریان سنج قابل اعتماد ایجاد می‌کند.

۴٫ مانیتورینگ سر مته

در سیستم‌های هیدرولیک می‌توان از گیج اختلاف فشار یا DP از نوع لوله بوردون برای اندازه‌گیری گشتاور خروجی موتورهای جابجایی مثبت استفاده کرد.

گیج با اندازه‌گیری همزمان فشار روی دو طرف فشار و برگشت تجهیزات هنگام کار، افت فشار موتور تأمین کننده گیربکس را اندازه گیری می‌کند. با اندازه‌گیری افت فشار، گیج DP میزان گشتاور تولید شده توسط موتور هیدرولیک را محاسبه می‌کند.

با توجه به تعاریف فوق شاید برای شما این سوال پیش آید که چطور باید گیج اختلاف فشار یا دی پی را خریداری کنیم.

قبل از هرچیز هنگام خرید باید به کاربرد دیفرنشیال پرشر گیج توجه کنید. با توجه به این مقاله باید بررسی کنید که هدف شما از خرید، کدام یک از موارد کاربرد آن است.

همانند خرید گیج فشار باید نکاتی را در نظر بگیرید که در ادامه لیستی از آنها را مشاهده می‌کنید.

نکات خرید گیج فشار
  • رنج اندازه‌گیری گیج اختلاف فشار
  • بیشترین فشار کاری فرایند چقدر است؟
همچنین بخوانید  نکات نصب ترانسمیتر اختلاف فشار

حداکثر فشاری است که در آن سیستم قادر به کار برای یک دوره پایدار است.

  • قطعات با چه مدیایی به طور مستقیم ارتباط خواهند داشت؟

قسمتهای خیس یک گیج معمولی اساساً فقط لوله بوردون و کانکشن فرآیند هستند. گیج اختلاف فشار گاهی اوقات دارای دو محفظه است. در یک محفظه، قسمت‌های بیشتری – حرکت، اشاره‌گر، صفحه، صفحه نمایش و واشر – ممکن است با رسانه در تماس باشند. مواد خورنده ممکن است به فولاد ضد زنگ یا ماده خاصی نیاز داشته باشند.

  • کاربرد گیج اختلاف فشار

هدف از کاربرد گیج اختلاف فشار معمولا به این بستگی دارد که از آن برای نظارت بر فیلتر، اندازه‌گیری سطح مایع، اندازه‌گیری جریان یا نظارت بر سر مته استفاده شود.

  • آیا شرایط خاصی بر فرآیند وجود دارد؟

WIKA سنجهای DP را برای صنایع خاص تولید می‎‌کند، مانند گیج‌های اختلاف فشاری که سازگار با NACE برای سرویس گاز ترش (سولفید هیدروژن) یا گیج‌هایی که برای سرویس اکسیژن تمیز می‌شوند.

  • اندازه‌گیری به چه نوع نصب نیاز خواهد داشت؟

نصب می‌تواند بسیار خاص صنعت باشد.

بعلاوه، برخی از سنجش‌های DP می‌توانند بسیار حجیم و سنگین باشند و وزن آنها تا ۳۰ پوند (۱۳٫۶ کیلوگرم) می‌رسد. یک مشتری می‌تواند از انواع مختلف براکت‌ها – نه فقط فلنج جلو یا عقب، بلکه براکت‌های نصب شده در لوله، براکت‌های بارتون، براکت‌های “H” یا “C” برای اندازه گیری سطح مایع و غیره را انتخاب کند.

فشار سنج دیفرانسیل WIKA می‌تواند همراه با سوییچ‌هایی برای فرایندهای خودکار، سیگنال‌های خروجی برای نظارت از راه دور و منیفولدها باشد که شامل ولوهای خاموش و یک بای پس برای برابر سازی فشار باشد.

WIKA در زمینه تولید محصولات اندازه‌گیری و کنترل فشار یک رهبر جهانی است. محصولات اندازه‌گیری اختلاف فشار نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنچه ویکا را از رقبا جدا می‌کند گستردگی محصولات این برند است.

بسیاری از رقبا فقط در یک یا دو فناوری تخصص دارند. ویکا هشت نوع مختلف فن آوری DP عرضه می‌کند:

انواع گیج اختلاف فشار یا DP ویکا
  • نوع پیستونی
  • نوع پیستونی با دیافراگم
  • حرکت مغناطیسی بدون اصطکاک
  • لوله بوردون
  • دیافراگم منفرد
  • دیافراگم دوتایی
  • کپسول
  • فنر فشرده‌سازی با دیافراگم

اویلی کالا وارد کننده مستقیم محصولات ویکا آلمان است که همچنین انواع گیج‌های اختلاف فشار این کمپانی را وارد ایران کرده است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از تصمیم به خرید گیج فشار یا گیج اختلاف فشار این مقاله را مطالعه و با مشاورین فنی ما تماس بگیرید.

منبع این مقاله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *