مانیتورینگ سطح با کمک اندازه گیری الکترونیکی اختلاف فشار

برای پیداکردن میزان و کنترل و پایش سطح از شیوه‌های معمول کپیلاری استفاده می‌شود. اما مانیتورینگ سطح الکترونیکی اختلاف فشار شیوه‌ای نوین و کارآمد با کمک تجهیزات به روز ابزاردقیق که اندازه‌گیری اختلاف فشار به طور گسترده‌ای به عنوان روشی برای نظارت بر سطح مخازن و محفظه‌های بسته، استفاده می‌شود.

در این پست به بررسی این روش جدید به همراه مزایای آن نسبت به روش‌های دیگر به کمک تصاویر می‌پردازیم.
اغلب اوقات، اپراتورها از تجهیزاتی با سیگنال خروجی یا نمایشگر در محل برای پایش سطح استفاده می‌کنند.

در مقابل، یک راه حل دقیق‌تر و بسیار ایمن، تنظیم اندازه‌گیری است. این روش توسط کمپانی WIKA با کمک دو ترانسمیتر بر مبنای پروتکل ارتباطی ( master-slave ) در یک رابطه استاد-برده ایجاد شده است.

برای تشریح نحوه اندازه گیری و پایش سطح با کمک اختلاف فشار فرآیند مطابق قوانین زیر صورت می‌پذیرد:

برای سطح محتویات موجود در مخزن و یا محفظه، اختلاف فشار بین مایع و فاز گازی تعیین می‌شود. علاوه بر این، فشار هیدرواستاتیک، چگالی مواد و شرایط محفظه در محاسبه گنجانده می‌شود.

ابزار اندازه‌گیری در مجاورت فرآیند در دو نقطه، برای فشارهای P1 و P2 قرار‌ می‌گیرند. برای اندازه‌گیری سطح، با کمک یک کپیلاری به عنوان پلی بین دو نقطه اندازه‌گیری ایجاد می‌شود.

ارتباط به کمک کابل سیگنال در مانیتورینگ سطح الکترونیکی اختلاف فشار

زمانی‌که برای کنترل و پایش سطح از اندازه گیری اختلاف فشار الکترونیکی استفاده می‌کنیم در هر دو نقطه مورد اندازه‌گیری در فرآیند یک ترانسمیتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به عنوان مثال، مدل‌های CPT-2x و IPT-2x از مجموعه ترانسمیتر WIKA برای این کار مناسب هستند.

همچنین بخوانید  نکاتی که در مورد نصب سطح سنج مغناطیسی باید بدانید

تشریح ارتباط بین ترانسمیتر بر مبنای پروتکل master-slave

هر دو ترانسمیتر مطابق با پروتکل ارتباطی استاد و برده (استاد توانایی کنترل رفتار برده را دارد) ست شده‌اند. آنها کاملاً الکتریکی از طریق کابل سیگنال به یکدیگر متصل هستند و از این رو هیچگونه اختلالی در آنها تاثیرگذار نیست. استاد (ترانسمیتر اصلی) برده را با قدرت تأمین می‌کند. برده (ترانسمیتر فرعی) از طریق رابط سریال یا از طریق نمایش، روی استاد تنظیم می‌شود. سرانجام، ارتباط بین آنها از طریق یک باس داخلی صورت می‌گیرد.

اندازه‌گیری با دو فرستنده فرآیند به عنوان استاد و برده. این ترتیب اندازه گیری برای نظارت بر سطح می‌تواند به عنوان مثال از انعطاف پذیر استفاده شود. برای اطلاعات در مورد نسبت اختلاط مایعات.

مثال کاربردی مانیتورینگ سطح الکترونیکی اختلاف فشار:

شکل زیر یک نمونه کاربردی برای نظارت بر سطح با اندازه گیری فشار دیفرانسیل الکترونیکی روی یک مخزن مایع را نشان می‌دهد.

نقطه فشار P1 ، در این حالت فشار گاز را اندازه‌گیری می‌کند و آن را به استاد یعنی P2 منتقل می‌کند. فشار P2 را تشخیص می‌دهد، در اینجا فشار موجود در ستون مایع در پایین مخزن است. استاد فشار دیفرانسیل را از P1 و P2 محاسبه می‌کند. با استفاده از مقدار اندازه‌گرفته‌شده و با در نظرگرفتن سایر پارامترهای ذکرشده، میزان موجود در مخزن را به عنوان نشانه‌ای از سطح تعیین می‌کند. این مقدار می‌تواند به صورت یک سیگنال آنالوگ یا دیجیتال به اتاق کنترل و / یا نمایش تجهیزات اندازه گیری ارسال می‌کند.

مزایای چیدمان اندازه گیری با دو ترانسمیتر فرآیند:

روش مانیتورینگ سطح که در اینجا بیان شد، در مقایسه با یک روش معمولی مثلاً با فرستنده فشار دیفرانسیل دارای چندین مزیت است. در ادامه به تشریح مزیتها می‌پردازیم:

دقت بالاتر و “turndown”
ترانسمیترهای فرایند دقت بالاتری را ارائه می‌دهند. در مورد مدلهای WIKA ، اینها تا ۰٫۰۵٪ از محدوده تنظیم شده هستند. علاوه بر این، امکان “ترند تاون” ، تنظیم فردی از محدوده اندازه‌گیری خاص وجود دارد.

همچنین بخوانید  چه زمانی از گیج فشار مایع و چه زمانی از گیج فشار خشک استفاده کنیم؟

اثر دما به حداقل رسیده‌است.
انتقال از طریق کابل سیگنال با اندازه‌گیری فشار دیفرانسیل الکترونیکی، اثر دما را به حداقل می‌رساند. در مقابل، کپیلاری مورد استفاده در روش اندازه‌گیری معمولی بسیار از این لحاظ ضعیف عمل می‌کنند که این به نوبه خود، در نهایت می‌تواند نتیجه اندازه‌گیری را تحت تأثیر قرار دهد.

راه اندازی سریع
ترتیب اندازه‌گیری الکترونیکی می‌تواند سریعتر راه اندازی شود. برخلاف روش معمول کپیلاری، نیازی به آزمایش ندارد.

کاهش تلاش برای نگهداری
هزینه و تلاش برای نگهداری این سیستم بسیار کمتر است: در صورت بروز خطا، فقط فرستنده فرآیند مربوطه نیاز به تعویض دارد. در مقابل، با اندازه‌گیری فشار دیفرانسیل با کپیلاری، ترتیب اندازه‌گیری کامل باید جایگزین شود.

برای مطالعه تکمیلی مقاله ترانسمیتر فشار چیست به شما پیشنهاد می‌شود و درصورت نیاز می‌توانید از کارشناسان اویلی کالا مشاوره حضوری و یا تلفنی دریافت کنید.
اگر تجربه‌ای در مورد سنجش سطح به شیوه کپیلاری و یا هر شیوه دیگری دارید دیدگاه خود را در بخش دیدگاه همین پست ارسال نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *